Etusivu Vastuullisuus Vähähiilinen ja kestävä toiminta Hiilijalanjälkemme Mikä on GHG-prokokolla Mitä tarkoittaa GHG-protokolla? GHG-protokolla (Greenhouse Gas Protocol) on kansainvälinen ohjeisto, joka kertoo, miten kasvihuonekaasupäästöjä lasketaan ja raportoidaan. Se on yleisimmin käytetty standardi päästöjen laskentaan. Näin eri yritysten ja organisaatioiden päästöjä voidaan verrata keskenään luotettavasti. Mihin ja miten GHG-protokollaa käytetään? GHG-protokollan avulla yritys voi selvittää, kuinka paljon päästöjä syntyy, raportoida päästöt ja löytää keinoja vähentää päästöjä. Laskennassa ensin päätetään, mitä lasketaan. Miltä laajuudelta toimintaa tarkastellaan (esim. koko yritys) jamiltä ajalta (esim. yksi vuosi). Seuraavaksi kerätään tiedot toiminnasta, ja lopuksi muutetaan tiedot päästöiksi. Kulutustiedot muutetaan päästöiksi käyttämällä ns. päästökertoimia. Esimerkiksi 1000 kWh sähköä → tietty määrä CO₂-päästöjä. GHG-protokolla jakaa päästöt kolmeen luokkaan: Scope 1 Suorat päästöt omasta toiminnasta, esim. yrityksen omat ajoneuvot tai kattilat.Scope 2 Ostoenergian päästöt, esim. ostettu sähkö, lämpö tai jäähdytys.Scope 3Muut epäsuorat päästöt arvoketjun osaltaesim. hankinnat, kuljetukset, tuotteiden käyttö. Miksi GHG-protokolla on tärkeä? tekee päästölaskennasta yhtenäistä ja vertailukelpoista auttaa yrityksiä ymmärtämään ilmastovaikutuksiaan tukee päätöksentekoa ja päästöjen vähentämistä toimii pohjana monille säädöksille ja raportointivaatimuksille